fbpx

2022-es szezon? Mi lesz az idei évben?

Az FIA Swift Cup Europe-ban való indulással visszatértünk a pályaautózáshoz 2020-ban. A szezont nagy előnnyel nyertük végül, ami minket is meglepett. Már akkor próbáltunk év végén továbblépni, magasabb kategóriába, de nem sikerült. 2021-ben újra az FIA Swift Cup Europe-é volt a főszerep, jóval nehezebb szezon volt, de végül ismét nagy előnnyel nyertük a bajnokságot. És jött a tél, mikor megkezdődnek a tárgyalások a jövővel kapcsolatban. Mi történt?

2020 vs 2021 Swift Cup Europe

Mi volt a különbség a két szezon között? 2020-ban pandémániás környezetben versenyeztünk. Sűrű naptárral, viszonylag kevés indulóval. Az 1.4-es nemzetközi mezőnyben 15-en neveztek az évad során. Főként az osztrák pilótákkal versengtünk, Max Wimmer és Dominik Haselsteiner volt a kihívónk. Fair küzdelem volt, szinte kontakt nélkül lehoztuk a bajnokságot.

Egy körön gyorsabbak voltak, de ezzel nem volt probléma. Nem volt csapattársunk, így időmérésen nem tudtunk szélárnyékozni. Hamar rájöttünk, hogy a versenyekre kell koncentrálni, ez sikerült is. Az öt hétvége során nem szereztünk pole-t, mégis a 14 futamból hetet megnyertünk, és végül 36 pontos előnnyel szereztük meg a bajnoki címet.

2021-ben majdnem a duplájára nőtt a mezőny, jött a M1RA és visszatért Lengyel Ádám és Molnár Bendegúz is az 1.4-es kategóriába. Sokkal magasabbra került a léc.

Ugyan a pontokat szorgosan gyűjtöttük, valami hiányzott! Az év végére teljesen egyértelművé vált, a motivációt nagyon nehéz fenntartani. Egy körön továbbra is esélytelenek voltunk, és az autó is “fáradt” volt. Az 1-es sorszámú volt a mienk, azaz az első autó amit a kupához legyártottak. Minden eleme régi volt, és csak egy teljes generállal lehetett volna top formába hozni. Az pedig pénz.

Minimális pénzből csináltuk az évet, a csapat létszáma töredéke volt a riválisokénak, így az, hogy nem mi voltunk a leggyorsabbak a mezőnyben, nem is annyira meglepő. Mégis, a tapasztalat, a maroknyi csapat fantasztikus munkája és az akarat meghozta a gyümölcsét, még nagyobb előnnyel nyertük a bajnokságot, mint 2020-ban. Öt futamgyőzelmet szereztünk és szinte minden versenyen a dobogóra álltunk.

Motiváció

Összességében, ha a neve változott is, ez a Suzuki Kupa. Melyhez 2010-ben csatlakoztunk, akkor ez töltötte ki az életünk, vért ittunk, mindenkit azonnal meg akartunk előzni. 2010-ben legjobb újoncként debütáltunk, 2011-ben pedig megnyertük a bajnokságot.

Később, 2012-ben és 2013-ban is indultunk versenyeken, majd 2014-ben az RCM Cup-ban versenyeztünk és lettünk bajnokok. 2015-ben fél idényt mentünk az RCM Cup-ban, felet pedig az akkor már Swift Cup Europe elnevezett sorozatban. 2020-ban és 2021 pedig ismét Swift Cup Europe, újabb bajnoki címek. Megszámolni is nehéz hány győzelem és dobogós helyezés. Közben az összes nagy ellenfelünk azóta TCR bajnokságokban tette le a névjegyét, mi pedig csak néztük, nehéz ezt megélni.

Azonban ez a rengeteg suzukis élmény elkezdett fakóvá válni. Egyszerűen úgy éreztük, egy helyben toporgunk. Volt néhány kitörési lehetőség, pl.: 2012-ben az FIA ETCC majd a 2016-os Skoda Octavia Cup bajnoki cím, majd a Rally2 világa, de a nagy lépés nem sikerült. Ez rányomta a bélyegét már a 2021-es évre, főleg a téli időszakra, mikor azon agyaltunk, hol is akarjuk folytatni.

Nem meglepő, azt a döntést hoztuk, hogy a Swift Cup Europe-ban már nincs helyünk. Itt vannak a fiatalok, sikerre éhesek, képesek egész este telemetriázni, gyakorolni, ezzel feküdni, ezzel kelni. Mi pedig már nem. Hányszor nyerjük még meg a bajnokságot? Ha nyerünk, akkor “oké, persze, mindig megnyeri“, ha kikapunk “na tessék, már Ő sem a régi“.

Persze, nem lehet kijelenteni, hogy sosem fogunk kupás Suzukiba ülni, mert még mindig ez a legerősebb Közép-Európai márkakupa, de ehhez most nincs motiváció.

Feljebb lépés? TCR kategóriák?

Több irányba is gondolkodunk, mint előre lépési lehetőség. Egyértelműen a TCR kategóriák élvezik a prioritást. Nem titok, sok csapat várt minket 2022-re. Nagyon jó alkupozícióban tárgyaltunk, hisz azokat a csapatokat érdekelte az érkezésünk, akik nyerni akarnak vagy jobban szeretnének szerepelni és gyors pilótát keresnek. Így az árakban is jó látható volt, hogy a teljesítményt értékelik. Sajnos, hiába házaltunk itthon, pályáztunk a Humda-nál, a szezonkezdetre nem érkeztek pozitív válaszok. TCR szezon egy suzukis évnek a sokszorosa, amire nekünk sem családi, sem baráti, szponzori anyagi hátterünk nincs.

Próbáltunk ülést találni más bajnokságokban, Clio Cup Europe-ban, GT4 Series-ben, de eddig sikertelenül. Persze, ezen még dolgozunk… Akár úgy, hogy 1-1 futamon indulunk, ha megtaláljuk hozzá a forrást.

2021 év végén Zengő Zoltán felajánlott egy teszt lehetőséget, mely még nem jött össze. Láthatjuk, milyen nehéz az anyagi háttér megteremtése hazánkban, így nem vagyunk meglepve, hogy erre még nem került sor. Olvashattuk, hogy hiába a magyar csapat autósport-történeti sikere a Pure ETCR-ben, nem érkeznek a segítő kezek.

Nem tehetünk mást, szurkolunk a Zengő Motorsportnak, hogy összejöjjön az idei szezon háttere és akkor egyszer ránk is sor kerülhet, hogy kipróbáljuk a csapat egyik autóját 🙂 Ez persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy fogunk is versenyezni náluk, ez egy egyszeri ajánlat, amit nagyon várunk.

Na és a Rally? Vagy más?

Összesen három évet rallyztunk egyhuzamban, 2017-ben a MARB-ban, majd 2018-ban és 2019-ben a Rally2-ben indultunk. A sok futamgyőzelem, MARB északi bajnoki cím, Rally2 abszolút második hely. Nem prioritás a rally, de biztos, hogy fogunk még ebben a szakágban indulni. Idén vagy máskor, ez a kérdés.

A saját autónk, a Nissan Sunny GTi egy klassz autó, de maximum a Rally2-re alkalmas, és nem az a technika, mellyel futamgyőzelmekért vagy bajnoki címért lehet reálisan menni. Az autóhoz az elmúlt években sok alkatrész érkezett, mellyel gyorsabbá tudjuk tenni, de ezt még tesztelni kell, illetve összerakni. Azt tudni kell, hogy a munka mellett nagyon kevés idő jut most másra. Másnak is ilyen az élete, nap 10-12 órát is kell dolgozni, hogy megéljél. Ez van, nem születtem gazdag családba, de büszke vagyok arra, hogy egy vanyarci kis falúból eljutottam több fantasztikus bajnokságba, versenypályára.

Ami más szakágakat illet, kaptunk meghívást a rallycross-ba is, de az egy teljesen más versenyzési forma, amit meg kell tanulni. Sose mond, hogy soha, egyszer lehet, megismerkedünk ezzel a szakággal is. Talán izgalmas kihívás lenne, de oda komoly felkészülés szükséges.

Itt tartunk most, remélem hamarosan már pozitív hírekkel szolgálhatunk. Ezen vagyunk!

Megosztás:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter