fbpx

Nem leszünk ott Monza-ban

Talán már többen böngészték, a számunkra is nagy meglepetést szolgáló FIA ETCC nevezési listát, melyen látható, hogy a 2012-es szezonnál jóval erősebb mezőny verődött össze. 36 autó lesz a rajtrácson, ám Tim Gábor és a Peugeot 407 nem lesz ott az első futamon. Erről és még sok másról nyilatkozott Gábor menedzsere, Bende Imre, melyből sok mindenre választ kaphattok. Az interjút az Autós Gyorsasági Média készítette. Reméljük hamarosan pontos hírekkel szolgálhatunk, Gábor idei szezonját illetően.

Az interjú:

A héten nyilvánosságra hozzák az ETCC monzai futamának nevezési listáját. Azt, hogy ezen a listán hány magyar induló neve szerepel majd, még nem lehet pontosan tudni, de lassan azért már körvonalazódni látszik, hogy ki lesz ott a rajtrácson. Információink szerint négy magyar alakulat is az ETCC-ben tervezi a szereplést 2013-ban szereplést, köztük az Apex Racing Team is.

 

 

Amit biztosan lehet tudni, hogy Tim Gáborék Peugeot-jába megérkezett a felkészített, verseny-kész motor, ami már „csak” a beszerelésre és beüzemelésre vár. Arról, hogy hol tartanak az előkészületek, a csapat-manager Bende Imrét kérdeztük.

Most ebben a pillanatban hogy látod, van reális esély arra, hogy ott legyetek a szezonnyitón?

Először is köszöntöm az Autós Gyorsasági oldal olvasóit. Talán sokan tudják, 2012-ben valószínűleg mi voltunk a Magyar Autósport legpechesebb nemzetközi szereplői. Egy Dániából vásárolt, gyárilag WTCC-re fejlesztett Peugeot 407-el indultunk az FIA ETCC-n, Tim Gábor pilótával. Sajnos azóta kiderült, hogy a régi fejlesztő gárdából senki nem maradt a motorért felelős tuningcégnél, így folyamatosan rosszul felkészített és felújított motorral voltunk kénytelenek próbálkozni. Csak röviden, 4 motort robbantottunk fel, minduntalan ugyanazzal a hibával. Rengeteg pénz, energia veszett kárba és végül egy ETCC futamon sem jutottunk el a célig. Nem titkolom, ez a cég az Alternative Engineering volt, akik a szintén ETCC-n induló Matej Homola BMW-jének a motorját építették. Nos, Ő ugyanígy járt mint mi.

Azóta motor-tuning céget váltottunk, több gyártóval való egyeztetés után a Zomer Motorsport-ra esett a választás, mert Ők már építettek egy ilyen motort, és kellő lelkesedéssel várták a projektet. Nagyon jó a kapcsolatunk! A motor már megérkezett, de sok újdonságot rejt, természetesen teljes mértékben a szabályoknak megfelelően. Ezeket ki kell tesztelni, az adatokat egyeztetni a gyártóval. Ez idő és pénz.

Be kell látnunk, jelenleg sem anyagilag, sem technikailag nem vagyunk még felkészülve egy sikeres szereplésre, és „csak” autókázni nem akarunk kimenni Monza-ba. Így biztos, hogy nem leszünk ott az idénynyitó versenyen.

Korábban említetted, hogy szeretnétek tesztelni még az első verseny előtt, ez egy ilyen autónál, ahol minden csúcsra van járatva és minden üzemóra igen költséges, hogyan oldható meg? Esetleg sikerült egy teszt és egy „éles” motort beszerezni a tél folyamán vagy csak „átforgatjátok” az olajat?

Mivel, mióta megvettük az autót, nem volt tökéletes tesztünk, egy komoly, átfogó programra van szükségünk. Először is, meg kell bizonyosodnunk, hogy technikailag minden rendben a motorral. Ha ez bebizonyosodott, akkor Gábornak kell fejlődnie. Dolgoznunk kell beállításokkal, telemetriával. Ezek a tavalyi évben lényegében teljesen kimaradtak, hisz örültünk, ha a motor kibírt 100-200 km-t. Egyébként 2012-ben két versenyt tudott befejezni az autó, akkor Gábor nyert is, így elmondhatom, bízunk az eredményességben.

Az anyagi és az időjárási feltételek miatt nem könnyű tesztlehetőséget találni, ha tudtok menni, gondolom Slovakiringet preferáljátok, hisz ott legalább lesz futam.

Minden Slovakiaring mellett szól. Ők szerveznek tesztnapokat, ésszerű árakkal, a pálya nyomvonala minden extrém jelleget képvisel és infrastruktúrájában is megfelelő. Persze ennél csak Hungaroring lenne jobb, hisz közelebb van, és bármikor el lehet ugrani a műhelybe, ha kell valami, de itt tesztelni jelenleg nem lehetséges. Az időjárás már megfelelő, így ez már nem akadály.

A versenyautó felkészítése mellett fontos még a kiszolgáló infrastruktúra és a megfelelő személyzet összeállítása is, ezen a területen hogyan álltok?

Idén már saját csapattal versenyzünk, ez az Apex Racing Team. Számunkra a legfontosabb, hogy a meglévő pilótáink és autóink kiszolgálása megfelelő legyen. Nem vagyunk a klasszikus szolgáltató csapat, mely próbál tehetős pilótáknak prémium környezetet biztosítani. A sporton van a hangsúly, tehetséges versenyzőknek magas szintű technikai háttér szolgáltatása a cél. Két jó pilótánk biztos van, és remélhetőleg találunk még olyanokat, akikkel komoly eredményeket tudunk elérni.

Jelenleg is egy új autó építésén dolgozunk, mely egy 1600 ccm-es Suzuki Ignis lesz. Ez a projekt egy igazi konstruktőri munka, hisz ilyen autóval még nem találkozhatott senki pályaversenyeken. Az autóval Lévai Zoltán fog versenyezni, és remélhetőleg eséllyel száll harcba a magyar bajnoki címért, és az FIA CEZ idén kiírt 1.6-oskategóriájában is beleszól a győzelmek sorsába.

Mennyire sikerült megteremteni a nyugodt hátteret? Ha a technika is úgy akarja, minden versenyen ott tudtok majd lenni?

Hazudnék, ha azt állítanám, hogy minden rendben van, anyagi hátterünk közel sem nemzetközi szintű. Vannak támogatóink, akiknek köszönhetjük, hogy egyáltalán esélyünk van arra, hogy hazai és nemzetközi színtéren szerepeljünk, de közel sem akkora a büdzsénk, mint amit szeretnénk. A helyzet folyamatosan változik, de most úgy látom, hogy az ETCC idén csak pár versenyről szólhat. Azt is megjegyzem, hogy az ETCC nem teljesen olyan, mint amire számítottunk, nagyon magasak a költségek és az ellenértéke közel sem akkora. A média értéke eltörpül a WTCC-hez képest, ám a kiadási oldal hasonló. Nagyon nehéz támogatókat találni, de ezzel nem árulok el nagy titkot.

Tavaly sok kritikát kaptatok a típusválasztás miatt. Hogy látod, mennyire lehet versenyképes a Peugeot, technikailag hol helyezkedik el?

Igen, a tipikus „francia autó” bölcseletek elhangzottak. Azt tudni kell, hogy semmilyen gyári vagy hazai importőri támogatásunk nincs, így nem érdekem védeni a márkát. Azonban, mint mondtam, a problémáink egy dán tuning cégtől erednek, ennek semmi köze nincs az oroszlános emblémához. Véleményem szerint az S2000-es autók között jelentős különbség nincs. 2011-ben ezt az autót egy nagyon sikeres teszt után vettük meg és akkor megmutatta a technika, hogy gyors. A dán és svéd bajnokságban szintén gyors volt, gyári Chevrolet, Volvo, Honda, BMW csapatok ellen is. De az is igaz, hogy ebből az autóból összesen 6 darab van és mind más. A fő probléma így ezzel a típussal az alkatrész-ellátás. Motorerőben nem vagyunk lemaradva és aerodinamikailag is optimális a kocsi.

Abban viszont biztos vagyok, ha megfelelő anyagi hátterünk lesz, bárkit legyőzünk a kategóriánkban. Remélem idén ezt be is tudjuk mutatni.

Az előzetes információk szerint ez a bajnokság nem lesz sétagalopp, komoly autók jó versenyzők között kell bizonyítani. Mi az az eredmény, amit így látatlanban elfogadnál?

Mint, ahogy mondtam, az FIA ETCC indulásunk erősen kérdőjeles. Ha tudunk indulni versenyeken, akkor mindenképp dobogós helyet látok reálisnak, mert Gabi szerintem az egyik legjobb túraautó pilóta jelenleg.

Sok új pilóta érkezik az ETCC-re, de komoly, jó pilótákat nem láttam. Eltűnt a régi trend, mikor Nykjaer, Giovanardi, Thompson, Michelisz szintű pilóták mentek ETCC-n. Most inkább tehetős versenyzőké a főszerep. A tavalyi győztes sem mutatott semmi komolyat, egyszerűen a Seat TDI-vel körbeautózta a mezőnyt, ami nem nagy sportteljesítmény, szerintem az olvasók többsége a nevére sem emlékszik. De ez a trend jelenleg az autósportban. Mi büszkén elmondhatjuk, és tényleg büszkék is vagyunk rá, hogy egy fiatal, tehetséges pilótát ültetünk a kocsiba, akinek semmilyen anyagi háttere nincs, csak a tudása. Ezt a támogatóinknak csak győzelmekkel tudjuk megköszönni.

Azonban anyagilag ez most nem reális, sokkal valószínűbb, hogy a hazai bajnokságban és a FIA CEZ (Közép Európa Kupa) fogunk szerepelni és talán egy-két ETCC futamon. Az FIA CEZ sorozat számunkra most nagyon csábító, hisz költsége töredéke az ETCC-hez képest, ám a mezőny mindig erős. Idén már számunkra kedvezőbb minimum súly is bevezetésre került, így komoly esélyünk lehet a győzelemre.

Megosztás:
Facebook
Twitter