fbpx

5. hely a Red Bull Ringen, ezt folytatni kell

A közösségi adományokkal sikerült megteremteni a hátteret, hogy idén a Hungaroring után a Red Bull Ringen is megmérettessem magam a Clio Cup Europe mezőnyével. A különbség nagy volt, míg a Hungaroringen 26 pilóta sorakozott fel a rajtrácsra, az osztrák hétvégére negyven pilóta adta le a nevezését.

A Clio Cup Europe bajnokság 14 fordulóból áll, ebből 9 az Európa-bajnokság, a többi futam spanyol, francia és olasz forduló. Több verseny egyszerre EB futam és nemzeti bajnoki forduló, amiatt mindig változik a mezőny nagysága. A Hungaroringre „csak” az Európa-bajnokság mezőnye érkezett, ez 26 főt jelentett. A Red Bull Ringen az olasz bajnokság is csatlakozott, ezért lett negyven fős a mezőny.

Természetesen sokan itt is – ott is mennek, így van átfedés. Van olyan versenyző, aki minden bajnokságba benevez és minden futamon ott van. Igaz így jelentősen magasabb nevezési díjjal kell kalkulálnia, ellenben nagyon sokat versenyez és több bajnokságban is értékelődik. Nem beszélve arról, ha sikeres, akkor több pénzdíj is ütheti a markát. A mezőnyben induló Nicolas Milan is így versenyzik, ennek köszönhető, hogy már tízszeres Clio Cup bajnok!

A 2022-es naptár, mely jövőre nagyon hasonló lesz

Ezt azért írtam le, hogy lássátok, az év vége felé már mindenki számolgat, komoly pénzek múlnak azon, hogy ki hol végez. Ez érezhető volt már ezen a hétvégén is. Egyre többen figyeltek minket, mibe kavarhatok bele. Pontokat, serleget nem kapok, de kinek segítek? Kinek ártok, hogy ott vagyok? Ez nekik nem mindegy, és meg is értem ezt.

A sátrunk lassan egy kisebb átjáróház lett, jöttek pilóták beszélgetni. A Milan Motorsport a legnagyobb csapat, mely a bajnok Nicolas Milané. Nála megy a bajnokságban vezető csapatvezető Nicolas Milan, a második helyen álló Jurado, sőt a harmadik Guillot is. Nagy a feszültség náluk emiatt, egyrészt a bajnokságot vezető csapatfőnök nyerni akar, de a nála futó pilótákat is maximálisan ki kell szolgálni. Mellettük volt a kamionjuk, állandó volt a vitatkozás és veszekedés.

Éleződik a küzdelem a bajnoki címért

Nem csinálunk belőle titkot, volt aki átjött, hogy segítsek. Nekem ez annyira nem tetszett, nem ismerünk senkit, nem akarok senkinek ártani, vagy segíteni, hisz ha sikerül 2023-ban egész évben menni, akkor bizony komolyan visszakapjuk a kölcsönt, és egy rommá tört kocsi nekünk nem fér bele. Ésszel kellett kitáncolni ezekből a beszélgetésekből.

Ilyen helyzetbe nem szabad keveredni, de egy ilyen kivédhetetlen

A második hétvége

Valószínűleg, ha az oldalamon jársz, akkor tudod mi történt a második Clio Cup Europe hétvégémen. A közösségi adományozás újra sikeres volt és le is adtuk a nevezést a GM Sport csapatával. Ugyanaz a francia csapat, ugyanaz az autó. Vannak jobb csapatok, vannak jobb autók, nekünk ez fért bele. Nem panaszkodom, kiszolgáltak mindenben, profin dolgoztak. Az autó öregecske, ráférne egy teljes revízió, de azzal megyek ami van.

Kis csapat, de profi a háttér

A GM Sport Franciaországban egy komolyabb csapatnak számít, rengeteg autóval és sok bajnoksággal. Idén futják az első teljes szezonjukat a Clio Cup Europe-ban, Ők is tanulnak még. A csapatot Guillaume Maio (GM) irányítja, és vezeti is az egyik autót. A második autóban egy gentleman driver megy, mikor kedve tartja, az én autóm az ügyfélautó. Ezt bérlik beugró versenyzők, ezzel oktatnak, ez a legrégebbi autójuk. Emiatt sok apró hibája van a kocsinak, az egyik legnagyobb baja, hogy kiszámíthatatlan az autó hűtési rendszere. A turbót hűtő vízrendszer gyakran nem működik, ami a turbó túlmelegedését és teljesítmény vesztését eredményezi. Egy 10 literes tartályból érkezik a víz a hűtéshez, ahol egy vízpermettel csökkenti a turbó által beszívott levegőt. Ha itt akár egy kisebb tömődés van, akkor nem vízpermet alakul ki, hanem csak csöpög a víz, vagy elfolyik valamerre, és semmit nem hűt.

Ezt már folyamatosan ellenőriztük, tanulva a Hungaroringen látott teljesítmény hiányból, és rendben működött. Átlagban fél óra alatt a 10 litert elfogyasztotta az autó. Így sem volt a leggyorsabb kocsi az egyenesekben, de jelentősen jobb volt a helyzet a Red Bull Ringen.

A mi autónk volt a prioritás

Mivel ezúttal nem jött Michel Faye a csapat gentleman drivere, mi lettünk a fő prioritás, Maio a csapatfőnök nem igényelt nagy figyelmet, így a kocsink körül mindig 2-3 szerelő sürgölődött. Ez nagyon jó érzés volt, hogy sokkal komolyabban vesznek, mint a Hungaroringen.

Két órás extra teszt

Az utolsó pillanatban jött az ajánlat, hogy már csütörtökön pályára léphetünk. A nagy mezőny miatt, egy külön kollektív tesztet rendeztet, csak a Clio Cup Europe-nak. Ugyan ez kivett fél millió forintot a zsebünkből, be kellett vállalni, mert ennyit valószínűleg soha nem fogok menni egyszerre az autóval. Abban szerencsém volt, hogy esős és száraz időszaka is volt az edzésnek, így rengeteg tapasztalatot szereztem. Végig a top5 környékében voltam, ami biztató volt. Tudtuk, hogy sokan altatnak, láttuk a felvillanó lila szektorokat, amik után valahogy sose jöttek a jó köridők, azaz elvették a végén a gázt. 1:51.588-as idővel zártam a 13. helyen, de ez nem jelentett semmit, normális körülmények között, új gumikon az élmezőny 49-es köröket is tud. Ráadásul a végén már nem mentem, mert elfogyott a gumi, pedig akkor volt a legjobb a pálya. De közel két órát kibírtak a használt gumik, konstans köridőkkel, ami elismerésre méltó a gyártó felé.

Két órás teszt, sajnos új gumijaink nem voltak

Pénteki tesztek

Pénteken már a hivatalos program kezdődött meg, két fél órás szabadedzéssel. Az első edzés felszáradó pályán jól sikerült, az ötödik időt értem el.

A második edzés már szakadó esőben zajlott, a 10. helyen zártam. Sajnos nem volt tiszta köröm, illetve az esős gumik már nagyon kopottak voltak, így az egyre nagyobb esőben folyamatosan küzdöttem az autóval. De a 10. hely reális volt. Az autó beállításait eltaláltuk változó körülményekre is.

A szombati nap

A tesztek alatt kialakított beállítás a változó körülményekre jól sikerült. Az első időmérő edzés felszáradó pályán zajlott, és tudtuk, hogy az utolsó másodpercig ki kell várni. Azonban az időmérés nagyon rövid és negyven autó volt a pályán, így nem volt más választásom, menni kellett folyamatosan, hátha találok vagy egy jó szélárnyékot, vagy üres helyet, ahol szabadon mehetek és nem zavar be sárga zászló.

Nos ezek mind megvalósultak. Totális káosz, piros zászló, sárga zászló. Így kivártam, az utolsó kört nagyon megnyomtam és a hatodik hely sikerült! Bőven maradt benne, mint ahogy másoknak is. Ez egy reális eredmény volt, elégedett voltam.

Az első verseny nagyon hasonló volt, mint a magyarországi forduló első futama. Az autómból eltűnt az erő, nem volt egyenesben tempóm, és emiatt folyamatosan védekeztem. Már az első körökben több ütést kaptam, és balszerencsémre mindig a jobb hátsó kerekem találták el. Ekkor még nem tudtam, hogy ezzel lassú defektet kaptam.

Jobban el voltam foglalva azzal, hogy a motor is elkezdett melegedni. Feltekertem a fűtést és bíztam benne, hogy nem lesz gond, max leizzadok pár kilót.

Az utolsó előtti körig küzdöttem a pozíciókért, de egyre nagyobb lett az alulkormányozottság a defekt miatt. Végül nem tudtam mit tenni, kiálltam a boxba, vezethetetlenné vált az autó.

A verseny után tudtuk, hogy a turbó megint megmakacsolta magát. A Parc Ferme feloldása után már ellenőriztük is. A 10 literből három fogyott el, holott a tartálynak lényegében üresnek kellett volna lennie. Újra eltömődött a rendszer.

A mágikus vasárnap

A vasárnapi második időmérés egy hideg zuhany volt. Hatalmas hibát is követtünk el. Mivel az első versenyen megsérült a hátsó tengelyen lévő gumikat nem tudtam használni, az első kerekeket tettük hátra és a két új gumi ment előre. Ezzel nem is lett volna baj, de az egy versenyes első kerekek annyira elkoptak, hogy jelentős volt a tapadás különbség az első és a hátsó tengelyen. Az autó olyan volt, mintha hátul nem is lettek volna gumik, mindenhol csúszkáltam, nem lehetett érdemben kigyorsítani. A fő hiba az volt, hogy nem jöttem ki a bokszba, hogy állítsunk gyorsan a guminyomáson. Sokáig úgy tűnt, hogy még az első 20-ba sem férek be, de a végén sikerült összeszenvedni egy 14. rajthelyet.

Az autót újra átnéztük, és újabb hibát találtak a szerelők. Az első versenyen eltört a hátsó híd merevítő lemez, ami tovább növelte az autó hátuljának csúszkálását.

A második és egyben utolsó versenyre már úgy álltam oda, hogy az autón minden oké. Turbó hűtés rendben, hátsó híd merevítőjét cserélték, belőttük a guminyomást. Hátul ugyan a riválisokénál kopottabb gumijaim voltak, de azt lekövettük a nyomással.

A 14. helyről sok vesztenivaló nincs, így egyetlen lehetőség volt, támadni, és menni a nálam gyorsabb pilótákkal, akik szintén elrontották az időmérést. Jurado az előttem lévő sorban volt, tudtam, hogy Ő pillanatok alatt átvágja majd magát a mezőnyön.

Körről körre jöttem előre, természetesen a legszebb mozzanat az volt, mikor négy autót előztem meg egyszerre.

A hatodik helyet tartottam, majd valahogy utolértem a bajnokság második helyén álló francia pilótát és az utolsó körben sikerült meglepnem és megelőznöm. Ötödik helyen értem célba, a 14. helyről indulva a negyven fős mezőnyben!

Az utolsó gondolatok, a jövő tervei

A két egymás utáni kampány során közel 400 szurkoló és cég állt mögém és összesen 7.500.000 Ft gyűlt össze azért, hogy én versenyezhessek. Ezt egyszerűen nem lehet megköszönni. Remélem az ötödik helyemnek mindenki örült. De ebben több van.

2023-ra kaptam ajánlatot a GM Sporttól, és meg kell mondanom, olyan ajánlat, amivel élni kell. A normál árnál, nagyobb csapatok árainál jelentősen olcsóbb. Persze, nem az enyém lesz a legújabb kocsi, nem mi leszünk a legnagyobb csapat, de akkor is ott lehetnék Európa legerősebb márkakupájában 9 hétvégén keresztül, olyan pályákon melyek közül több bakancslistás.

Azt is látni kell, hogy idén két hétvégén mentem, ahol 9. és 5. helyezést szereztem. Azaz biztos tudok a bajnoki top10-ben küzdeni, ha egy teljes szezont tudok futni. De kiestem két futamon is. A 9 fordulós Európa-bajnokság 18 futamából 16-ot értékelnek, kettő legrosszabbat eldobod. Azaz ilyen kiesések nem nagyon férnek majd bele. Gyorsnak és okosnak kell lennem jövőre. Ha sikerül.

A 2023-as szezonhoz szükséges költségvetéshez újra elindítjuk a támogatói programot, de nem célunk, hogy a közösségi adományozás fedezze teljes egészében a szezont. Nem is reális, nem is etikus, hogy mindent a szurkolóktól várjunk el, hisz a TI „feladatotok” nem ez. Fő cél, hogy találjunk egy vagy több főtámogatót, melyek a költségeink nagy részét tudják finanszírozni, olyan cégek, vállalkozás melyek felismerik a küldetésünk média és emocionális értékét.

De a közösségi adományozás is megmarad, minden adományozó neve ott lesz EGÉSZ ÉVBEN az autón!

Több lábon áll majd az adományozás:

1. Eseti utalás, általad meghatározott összeggel

2. Paypal utalás, általad meghatározott összeggel

3. Patreon előfizetés, havi rendszerességgel küldött összeggel

4. Céges támogatás/adomány, számlával

Végezetül köszönöm mindenkinek aki anyagiakkal, egy like-al, megosztással támogatott idén, hogy két felejthetetlen hétvégén vehettem részt!

Megosztás:
Facebook
Twitter